Okul Olgunluğu Değerlendirmesi Nedir?
Okul Olgunluğu Nedir?
Okul çağına gelmiş bir çocuğun okul hayatının gerekliliklerine, yönergeleri almaya, sosyal iletişime ve okul öğrenmesine hazır olmasıdır.
Okul Olgunluğu Analizi Nedir?
Okul olgunluğu analizi, çocukların okula başlamaya uygun olup olmadığını değerlendirmek amacıyla okul öncesi dönemde uygulanan bir testtir.
Okul Olgunluğu Nasıl Değerlendirilir?
Okul olgunluğunu değerlendirmek için geliştirilmiş çok sayıda test bulunmaktadır. Ülkemizde bu amaçla en yaygın kullanılan test Metropolitan Okul Olgunluğu Değerlendirme Testidir.
Metropolitan Okuş Olgunluğu Analizi Değerlendirme Alanları Nelerdir?
Altı bölümden oluşan testin her bölümünde, çocuğun okula başlamak için hazır bulunuşluğu farklı açılardan değerlendirilir. Bu nedenle testin her bölümünden farklı bir sonuç elde edilebilir. Test sonucunda ortalamanın altında puan alınan ve desteklenmeye ihtiyaç duyulan alanlar aileye rapor edilir. Metropolitan okul olgunluğu testinde temel olarak aşağıdaki parametreler değerlendirilir.
- Sayı bilgisi
- Nesne bilgisi
- Kelime ve sözcük bilgisi
- El-göz koordinasyonu
- İnce-motor kas becerileri
- Görsel ve işitsel dikkat
- Yönerge alma ve uygulama becerisi
- Olaylar arasınca nedensel ilişki kurabilme becerisi
Testi, okuma olgunluğu ve sayı olgunluğu olmak üzere temelde iki bölümden oluşur. Her bölüm de kendi içinde alt bölümlere ayrılır. Test ile çocukların okul sürecine uyumlu olup olmadığını ölçmek amacıyla aşağıdaki becerileri alanları değerlendirilir.
Okuma olgunluğu bölümü:
Kelime anlama: Bu bölüm çocuğun alıcı dil becerisini ölçer. Söylenen kelimenin çocuk tarafından anlaşılarak gösterilen görseller arasından bulunması beklenir.
Cümle anlama: Bu bölüm kelime anlama bölümüyle benzerdir. Alıcı dil becerisine ek olarak çocuğun işitsel dikkatini ve yönergeleri takip etme becerisini ölçer.
Genel bilgi: Bu bölüm çocuğun neden-sonuç ilişkisi kurma becerisini ölçer. Çocuğun gösterilen resimler arasında anlamlı bir ilişki kurması beklenir.
Eşleştirme: Bu bölüm çocuğun görsel dikkat becerisini ölçer. Verilen resmin aynısını bulması beklenir.
Sayı Olgunluğu Bölümü
Sayılar: Bu bölüm çocuğun sayı bilgisini ölçer. Çocuğun sayıları tanıması, tane kavramını bilmesi ve söylenen sayı adedince nesne çizebilmesi beklenir.
Kopyalama: Bu bölüm çocuğun kopyalama becerisini, ince motor kas gelişimini ve el-göz koordinasyonunun gelişimini ölçer. Çocuğun verilen sayıyı ve şekli çizmesi beklenir.
Okul Olgunluğu İçin Metropolitan Testi Yeterli midir?
Metropolitan okul olgunluğu analizi ile temel olarak kelime anlama, cümleler, genel bilgiler, eşleştirme sayılar, kopyalama ve çizim yapma gibi akademik öğrenme için gerekli beceriler test edilir.
Okul başarısı çok sayıda faktörle ilişkilidir. Metropolitan okul olgunluğu analizi; akademik öğrenme için gerekliliklerin karşılanıp karşılanmadığı hakkında fikir verir. Ancak okula başlama kararı çok daha kapsamlı bir değerlendirme gerektirir.
Okul Olgunluğu Kararı için Hangi Alanlar Değerlendirilmelidir?
Okul olgunluğu ve okula başlama kararı için ebeveyn, eğitici ve sağlı profesyonelleri çocuğu aşağıdaki alanlar yönünden değerlendirmelidir.
- Fiziksel ve zihinsel gelişim
- İnce ve kaba motor beceriler
- Duyusal ve duygusal gelişim
- Dikkat ve odaklanma becerisi
- Ses farkındalığı
- Kısa ve uzun süreli bellek
- Akademik öğrenme becerisi
- Kavram bilgisi
- Dinleme-anlama, yönerge alma ve uygulama becerisi
- Bağımsızlık
- Özbakım
- İletişim
- Sosyal uyum
BEKAM Okul Olgunluğu Analizi Nedir?
BEKAM Okul Olgunluğu Analizi; Okul öncesi çocuklar için geliştirilmiş, standardize materyallerin kullanıldığı, bire bir ve yüz yüze uygulanan bir okul olgunluğu değerlendirme testidir.
BEKAM Okul Olgunluğu Analizi, Metropolitan Okul Olgunluğu Testi başta olmak üzere alanda sık kullanılan test içeriklerini kapsamaktadır. Analizde bu test içeriklerine ek olarak çocuğun dikkat, konsantrasyon becerileri, görsel ve işitsel algısı, sosyallik ve iletişim becerileri ve genel duyu profili değerlendirilmekte ve rapor edilmektedir.
Analiz ortalama 45 dakika sürmektedir.
BEKAM Okul Olgunluğu Analizinde Değerlendirme Alanları Nelerdir?
BEKAM Okul Olgunluğu Analizi İçeriği:
- Fiziksel gelişim
- Görsel algı / hızlı görsel isimlendirme
- İnce motor beceri
- Kaba motor beceri
- Ses farkındalığı
- Dikkat
- Kavram bilgisi (renk, yer-yön, nesnenin konumu, sayı)
- İletişim ve sosyal beceriler
- Sayı bilgisi, sayma ve basit işlemler
- Cümle kurma becerisi
- İşitse algı, yönerge alma, izleme, uygulama
- Günlük yaşam ve özbakım becerileri
BEKAM Samsun Ergoterapi, Dil ve Konuşma Terapisi ve Psikolojik Danışmanlık Merkezi, Atakum, Samsun
Doç. Dr. M. Şükrü Paksu (Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı)
Zeynep Yıldırım (Ergoterapist)
Çağla Nur Gençay (Ergoterapist)
Rüveyda Yılmaz (Çocuk Gelişimci)
Seneme Eken (Dil ve Konuşma Terapisti)